در هند از فلفل تیز به جای خوشبو کننده دهان استفاده می کنند

در چند سال گذشته، بازار جهانی سس های تند رشد قابل توجهی داشته است. حجم آن حدود 2.71 میلیارد دلار است و پیش بینی می شود تا سال 2028 به 4.38 میلیارد دلار افزایش یابد. داخل فلفل تند چیست؟

اگرچه فلفل تیز حاوی تعدادی مواد مفید مانند کلروفیل و آنتی اکسیدان لوتئین است، خوردن این فلفل در غذا می تواند باعث ناراحتی شود. به ویژه، تهوع، استفراغ، درد چشم، اسهال، درد شکم، سوزش سر دل و سردرد، این احساسات واکنش طبیعی بدن ما به یک غذای تند است.

بدن به کپسایسین موجود در شیلی واکنش نشان می دهد، که بدن را به نوعی “فریب” می دهد و فکر می کند که در حال تجربه سوختگی واقعی است. بنابراین، ما می‌توانیم احساس عرق کردن و درد کنیم، گویی یک غذای واقعاً گرم می‌خوریم.

به هر حال، یک واقعیت جالب. پستانداران می توانند تندی فلفل را احساس کنند، اما پرندگان نمی توانند. در این رابطه، یک نظریه عمومی پذیرفته شده پدید آمده است که بر اساس آن گیاهان یاد گرفته اند برای محافظت از حیوانات، کپسایسین تولید کنند، اما در عین حال پرندگانی را که دانه های خود را پخش می کنند نترسانند.

اما برگردیم به فلفل قرمز و واکنش ما به آن. اگرچه سوختگی واقعی وجود ندارد، اما سلول های منفرد در دهان و سیستم گوارشی می توانند با ترشح مواد شیمیایی که باعث تحریک خفیف می شوند، به فلفل تند واکنش نشان دهند.

اما چنین واکنشی معمولاً به محض حذف منبع، به سرعت متوقف می شود. با این حال، رابطه کمی بین مصرف فلفل قرمز و زوال شناختی وجود دارد. در این مطالعه، کارشناسان از دست دادن مکرر حافظه در افرادی که بیش از 50 گرم فلفل چیلی در روز مصرف می کردند، یافتند.

اما تاکنون این نتایج برای اثبات عینیت خود تکرار نشده است. فلفل چیلی یک ادویه ضروری است که در بسیاری از غذاها استفاده می شود. و خوردن منظم آن فواید زیادی دارد، مانند محتوای آنتی اکسیدانی فلفل قرمز، علاوه بر این، افرادی که فلفل قرمز را به غذای خود اضافه می کنند.