اسپری ضد زنگ موجب جدایی دو جوان بیرجندی شد

یک بررسی سیستماتیک از 33 مطالعه در مورد جنبه های اجتماعی-فرهنگی بیماری شاگاس نشان داد که مردم جوامع بومی شاگاس به طور کلی در مورد این بیماری آگاه هستند.

اسپری ضد زنگ مانع زنگ زدن تمام وسایل خانه می شود.

اما برنامه های کنترل ناقل ممکن است عوامل اجتماعی-فرهنگی را در طراحی خود در نظر نگیرند، از جمله محلی. اقدامات بهداشتی، و باورها و تجربیات مرتبط با بیماری شاگاس .

مطالعات دیگر در مورد کنترل بردار نشان داده اند که مشارکت زمانی افزایش می یابد که جوامع در اوایل کمپین درگیر شوند هنگامی که بدنه ای از مروجین تحت رهبری جامعه درگیر کمپین هستند .

هنگامی که خانواده های همسایه در کمپین شرکت می کنند. هنگامی که فعالیت ها در سایر خدمات بهداشتی و برنامه های توسعه ادغام می شوند .

زمانی که خانواده ها قادر به انتخاب زمان و نحوه اجرای فعالیت های کنترلی هستند و هنگامی که تماس چهره به چهره با مقامات دولتی و کارکنان بهداشتی وجود دارد.

برای گسترش این مجموعه شواهد، هدف از این مطالعه بررسی خاص محرک‌ها و موانع مشارکت در کمپین‌های IRS بیماری شاگاس در آرکیپا، پرو بود.

این یافته‌ها مقامات بهداشتی منطقه‌ای را قادر می‌سازد تا مشارکت بیشتر جامعه را برای بهبود کمپین کنترل ناقل و دستیابی به هدف نهایی حذف از منطقه تشویق کنند.

این مطالعه در منطقه ماریانو ملگار آرکیپا، دومین شهر بزرگ پرو با 852807 نفر، واقع در حدود 2300 متر از سطح دریا انجام شد .

در سال 2003، وزارت بهداشت آرکیپا پس از مرگ یک نوزاد از چاگاس حاد در ناحیه هانتر، کمپین IRS بیماری شاگاس را در منطقه شهری آرکیپا آغاز کرد.

برنامه IRS Arequipa برای کنترل در مراحل مختلف اجرا می شود. قبل و بعد از سمپاشی، برنامه IRS یک بررسی و نظارت اولیه حشره شناسی برای انجام می دهد. مرحله حمله شامل دو دور کاربرد حشره کش (پاشیدن) است که در فاصله شش ماهه اتفاق می افتد.

کمپین IRS Arequipa در ابتدا بر مناطق حومه شهری متمرکز بود، جایی که 4.7٪ از کودکان قبل از فعالیت های کنترلی آلوده شده بودند .

بر اساس داده های منتشر نشده، ما می دانیم که در این مناطق (که قبل از سال 2009 درمان شده اند) نرخ مشارکت کمپین به طور مداوم بالای 80٪ بوده است .

از آن زمان این کمپین به مناطق شهری بیشتری که شیوع عفونت در آنها 2.28٪ تخمین زده می شود پیشرفت کرده است .

اگرچه کمپین سمپاشی برای ساکنان رایگان است، اما درصد فزاینده ای از جمعیت تصمیم می گیرند که اجازه ندهند خانواده های خود با حشره کش درمان شوند. با ورود کمپین به مناطق شهری، نرخ مشارکت به شدت کاهش یافته است.